מיקוד קיץ תש"ע - להלן פירוט החומר שממנו יחוברו השאלות במבחן.
שאלון 057203 — גאוגרפיה של ארץ–ישראל והמזרח התיכון
פרק א — גאוגרפיה של ארץ–ישראל
מבנה הבחינה: על הנבחן לענות על שתיים מתוך שבע שאלות.
• אקלים: אזורי אקלים ומאפייניהם (כמות משקעים שנתית ומשטר המשקעים; טמפרטורות מינימום, מקסימום ומשרע טמפרטורות), גורמי אקלים. את הפרק הזה לא למדנו בכיתה ואין צורך ללמוד אותו.
• כלכלה — מבנה כוח העבודה במשק, תפרוסתו, שינויים בו והשפעתם הכלכלית. – למדנו בכיתה עמ' בספר: 64-93
• מים, מפעלי מים והשימוש במים. למדנו באופן חלקי בכיתה עמ' בספר: 108-121
• אנרגיה. לא למדנו בכיתה עמ' בספר: 122-133
• תהליכי שינוי במרחב הכפרי ובמרחב העירוני. דגשים:
תמורות שחלו בקיבוצים ובמושבים והשלכותיהן על מקורות התעסוקה ועל ייעודי הקרקע:
מבסיס כלכלי שעיקרו חקלאות לגיוון תעסוקתי: מסחר,שירותים, תיירות, תעשייה.
מרמת שיתוף גבוהה לרמת שיתוף נמוכה.
מתעסוקה ביישוב לתעסוקה מחוץ ליישוב (יוממות), הקמת שכונות מגורים לתושבי חוץ.
הרצועה הכפרית בשולי מטרופולין תל-אביב (מסחר) לעומת הגליל והנגב )תיירות ונופש)
תהליכי עיור של מושבות מישור החוף, כדוגמת חדרה, נתניה,הרצליה, רעננה, רחובות וראשון לציון.
- הסיבות להקמת ערים חדשות בישראל ויישום עקרונות תכנון עירוני בהקמתן, כדוגמת אשדוד, ערד, כרמיאל מודיעין, קצרין.
מאפיינים ייחודיים, מרחביים ודמוגרפיים, של הערים המעורבות, כדוגמת רמלה, לוד, חיפה ועכו.
- מאפייני ערי המטרופולין בישראל ותהליך היווצרותן- מערכות הקשרים הקיימים בין היישובים המרכיבים את מטרופולין ת"א-יפו (כלכלה, מינהל, חינוך ותרבות, תחבורה ואיכות סביבה)
- גורמי משיכה ודחיקה של אוכלוסייה ושל פעילויות כלכליות בתחומי מטרופולין ת"א-יפו.
ההתפתחות העירונית בטבעת החיצונית של מטרופולין ת"א-יפו ומאפייניה (טייבה, טירה, קלנסואה, כפר קאסם, כוכב יאיר, שוהם, אלעד)
- תהליכי עיור במרחב הכפרי שבשולי המטרופולין.
- גורמים משפיעים על התפתחות מטרופולין חיפה.
- באר שבע, מטרופולין בצמיחה, גורמים מאיצים וגורמים מעכבים.
- התמורות המרחביות והדמוגרפיות בירושלים לאחר מלחמת ששת הימים(1967) ועד היום
- מאפייניה הייחודיים של ירושלים:
· עזיבת אוכלוסייה
· הגירה פנימית בין שכונות תוך השתנות הרכבה אוכלוסייה ואופיה של ·השכונה
· מבנה חברתי-כלכלי מִשתנֶה
· הישענות יתר על תעסוקת שירותים
· ניגודים בין מרכיבי האוכלוסייה (יהודים: חילונים, דתיים,חרדים, יהודים-ערבים)
התמקדנו בכיתה בתהליכי שינוי עירוניים ומטרופולינים. עליכם להשלים את החומר וללמוד עמ': 150-179, 204-219, 221-253
• תמורות בחקלאות. למדנו בכיתה עמ': 72-77
• איכות הסביבה. לא למדנו בכיתה השלימו מהספר עמ': 300-328 (זיהום, אויר, מים, ים, נחלים, פסולת מוצקה, פגיעה בשטחים פתוחים).
• בבחינה תיכלל שאלה המתבססת על אחד מן המאמרים האלה:
— המפה העתידית של ישראל / אלישע אפרת.
— כיצד הייתה תל–אביב-יפו למרכז העירוני הראשי בישראל / עמירם גונן.
שים לב: המאמרים נמצאים באתר האינטרנט של מפמ"ר לימודי הגאוגרפיה, בתוך: "המקראה האינטרנטית
לבגרות", בקטגוריה "חומרי למידה וקישורים מקצועיים".
הערות:
— באחת השאלות ייכלל טקסט קצר.
— אחת השאלות תתבסס על אטלס ישראל החדש — האטלס הלאומי, מהדורת 2008.
— באחת השאלות תשולב תמונה.
— אחת השאלות תתבסס על "המקראה האינטרנטית לבגרות" שנמצאת באתר האינטרנט של מפמ"ר לימודי הגאוגרפיה.
פרק ב — גאוגרפיה של המזרח התיכון
על הנבחן לענות על שתיים מתוך חמש שאלות.
רובכם למדתם בספר הכחול (הישן), חלק מכם בירוק. ציינתי את העמודים בשני הספרים.
• נפט. למדנו - עמ' בספר הכחול 166-195, הירוק: 189-220
הפקת מידע ממפות, מתרשימים וממקורות סטטיסטיים
בנושא הנפט במזה"ת וניתוחו:
- מדינות הנפט העיקריות במזה"ת
- תנאים גיאולוגיים להיווצרות נפט ולהצטברותו במלכודות נפט
- השפעתם של תהליכי הפקת הנפט (חיפוש ואיתור, שאיבה, הובלה, זיקוק) והתשתיות (בארות נפט, מערך ההובלה, בתי זיקוק ומפעלים פטרוכימיים) על המרחב.
- השפעת תנודות במחירי הנפט על המדינות מפיקות הנפט במזה"ת ועל מדינות המתועשות בעולם.
- התפתחות מדינות הנפט, בהדגמה על אבו דאבי וכוויית.
- מפגעים סביבתיים בתהליך הפקת הנפט והאמצעים למזעורם.
• תיירות. למדנו עמ' בספר הכחול: 119-122 , הירוק: 145-148
הפונציאל התירותי במזה"ת והקשיים לפיתוח התיירות.
- השפעת נסיבות פוליטיות וביטחוניות על התיירות במדינות המזה"ת, דוגמה – ישראל, מצרים ולבנון.
- "מהפכת" התיירות בתורכיה והשלכותיה על הכלכלה ועל המרחב.
• דמוגרפיה — מאפיינים ותמורות. למדנו עמ' בספר הכחול 49-73, בירוק: 52-81
הפקת מידע בנושא שיעור גידול האוכלוסייה במדינות המזה"ת ב 50- השנים האחרונות מנתונים דמוגרפיים וממפות.
- היכולות של מודל התמורה הדמוגרפית לחיזוי ולתכנון.
- הקשר בין מיקומה של מדינה באחד משלבי מודל התמורה הדמוגרפית לבין רמת התפתחותה.
- הסיבות לתמורות בשיעורי גידול האוכלוסייה במדינות המזה"ת:
- תמורות בשיעורי התמותה ובשיעורי הילודה
- גורמים לתמורות ולשוֹנוּת בשיעורי הפריון במדינות המזה"ת: דת, מעמד האישה, רמת השכלה, העיר מול הכפר, שונות בין קבוצות אוכלוסייה, תמורות כלכליות.
- ההשלכות של התמורות בשיעורי הפריון על גידול האוכלוסייה.
- סיבות לשיעור פריון נמוך באוכלוסיית לבנון לעומת שיעורי הפריון במדינות אחרות במזה"ת
- ההשלכות של גידול האוכלוסייה על משאבים ותשתיות: אספקת מזון, בנייה למגורים, מקומות תעסוקה, מערכות החינוך,הבריאות ושירותים אחרים.
- לחצי אוכלוסייה על משאבים ותשתיות בערים (עיור יתר): בעיות ודרכי התמודדות, בהדגמה על קהיר ועמאן.
הגירה פנימית וחיצונית:
- גורמי המשיכה להגירת מִצְרים ופלשתינאים אל מדינות המפרץ הפרסי
- גורמי הדחיפה להגירה של תורכים לגרמניה
- השפעת ההגירה על הכלכלה והחברה בארצות המוצא
- הגירת משכילים ומתנגדי שלטון ממדינות שאינן דמוקרטיות למדינות המערב, דוגמת סוריה ועירק.
• מים. למדנו עמ' בספר הכחול: 134-165, בירוק: 152-185
דגשים:
- דרכים להתמודדות עם בעיית המחסור במים במזה"ת
- סכר אסואן - יתרונות וחסרונות
- סכר אתא טורק כמנוף לפיתוח אזורי בתורכיה
- התפלה ויבוא מים במדינות המפרץ הפרסי, בערב הסעודית ובישראל
- יצוא ויבוא של מים וירטואלים באמצעות גידולים עתירי מים
- הבעיות הנגרמות עקב הרס משאבי המים
- ניצול יתר של מי הנילוס, זיהום אקוויפרים
- ישראל וירדן – הסדרי חלוקה של משאבי מים משותפים
- תורכיה ושכנותיה – סכסוך על חלוקת מי הפרת והחידקל
• מצרים — מים, מפעלי מים ואיכות הסביבה. למדנו עמ' בספר הכחול: 225-256, בירוק: 259-295
- הפקת מידע ממפות על מצרים והמדינות השכנות.
- התמודדותה של מדינת מדבר רחבת ידיים, שנהר גדול (הנילוס) הוא מאפשר החיים
העיקרי של תושביה (בעבר ובהווה).
מבין המאמרים בספר המזרח התיכון בפתח המאה ה–21: מבחר מאמרים בגיאוגרפיה לחטיבה העליונה,
ששמותיהם פורסמו בתחילת שנת הלימודים בחוזר מפמ"ר תש"ע/ לחטיבה העליונה, תישאל שאלה המתבססת על אחד מהמאמרים האלה:
— שינויים בשיעורי פריון האישה בעולם הערבי — היבטים כלכליים ופוליטיים / יוסף קורבאז'.
— המזרח התיכון על "קו פרשת המים" — כיצד נמנעים עימותים אלימים באזור על–אף בעיית המחסור
במים / טוני אלן.
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה